Konkretniej: zakładami zawieranymi za pośrednictwem sieci Internet.
Analogia jest zupełna, gdyż Internet, podobnie jak automaty, zawierają przepisy techniczne, podlegające notyfikacji.
Wcale nie ma tu w/w analogii.
ETS ( Europejski Trybunał Sprawiedliwości ) w swoim wyroku z 2012 roku stwierdził, że przepisy ustawy o grach hazardowych stanowią potencjalnie "przepisy techniczne" w rozumieniu unijnej dyrektywy 98/34.
To oznacza, że
Polska powinna była przekazać projekt ustawy Komisji Europejskiej, ale tylko - jak zastrzegł ETS - "w wypadku ustalenia, iż przepisy te wprowadzają warunki mogące mieć istotny wpływ na właściwości lub sprzedaż"
automatów do gier o niskich wygranych.
Dlatego właśnie Trybunał użył tu sformułowania "potencjalnie" i zbadanie tego powierzył polskim sądom*.
Trybunał badał bowiem wyłącznie przepisy dotyczące zakazu wydawania, przedłużania i zmiany zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych poza kasynami (art. 129, art. 135 i art. 138). Czyli, że nie można powoływać się na wyrok ETS w skardze np. na art. 139 ustawy, który określa zryczałtowaną stawkę podatku od gier.
źródło:
http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/tk-i-sady-zdecyduja-o-skutkach-wyroku-ets-w-sprawie-ustawy-hazardowej
*Obecnie sprawa obowiązku notyfikacji Ustawy hazardowej jest w Trybunale Konstytucyjnym, ale sportowe zakłady wzajemne zawierane przez Internet, nie podlegają przecież rozpatrywaniu przez Trybunał Konstytucyjny w kontekście obowiązku ich notyfikacji:
http://trybunal.gov.pl/s/p-6514/
bowiem w wyniku zadanych mu pytań prawnych, TK zajmuje się jedynie
Art.14 ustęp1 a nie całym Art.14 Ustawy hazardowej.
Zatem w toczącym się w Trybunale Konstytucyjnym postępowaniu, nie istnieje nawet problem stwierdzenia ew. konieczności notyfikacji Ustawy hazardowej wobec obecności w niej "przepisów technicznych", w aspekcie dotyczącym zakładów sportowych zawieranych przez Internet, gdyż jak warto to chyba przypomnieć, to zgodnie z Ustawą z 25.05.2011 o zmianie ustawy o grach hazardowych, która to ustawa po zmianach weszła w życie 14.07.2011 - dodano wtedy do niej m.in. Art.14 ustęp 3,
zaś wyrok ETS zapadł przecież w lipcu 2012 i ani słowem nie odnosi się do obowiązujących już wtedy w Polsce ustawowych regulacji w odniesieniu do zakładów wzajemnych, w tym w Internecie - a jedynie do przepisów dotyczących prowadzenia gier na automatach.
A wiesz dlaczego?
Na etapie przygotowywania projektu ustawy o grach hazardowych, część przepisów została wyodrębniona z projektu ustawy o grach hazardowych do odrębnego procedowania, właśnie z powodu swego technicznego charakteru. Przepisy te zostały notyfikowane Komisji Europejskiej pod numerem 2010/0622/PL i dopiero po zakończeniu procesu notyfikacji weszły w życie jako nowelizacja ustawy o grach hazardowych pod nazwą ustawa z dnia 26 maja 2011 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 134, poz. 779) .
W ramach tych notyfikowanych przepisów, znajduje się także Art.14 ustęp 3 Ustawy - co chyba jednoznacznie mówi, że Komisja Europejska z nim się zapoznała.
Art.14.
1. Urządzanie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości oraz gier na automatach dozwolone jest wyłącznie w kasynach gry.
zaś to dopiero ustęp 3 Art.14 Ustawy hazardowej mówi o zakładach wzajemnych
Art.14 ustęp 3
Przyjmowanie zakładów wzajemnych dozwolone jest
stosownie do udzielonego zezwolenia wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet.
.....................
Do moderacji:
proszę o usunięcie tego wpisu, który jest niezamierzonym przeze mnie zdublowaniem treści poprzedniego wpisu.
.