>>>BETFAN - BONUS 200% do 400 ZŁ <<<<
>>> BETCLIC - ZAKŁAD BEZ RYZYKA DO 50 ZŁ + GRA BEZ PODATKU!<<<
>>> FUKSIARZ - ZERO RYZYKA 100% DO 50 ZŁ. ZWROT W GOTÓWCE!<<<
  • Polecamy się zapoznać
    Regulamin czatu

  • Nowy Projekt na Forum
    WASZE BETY - MOJE KUPONY!

  • EURO 2024 zbliża się wielkimi krokami, wzorem ostatniego Mundialu również na zbliżające się Mistrzostwa Europy wraz z naszymi parterami przygotowaliśmy konkursy na wszystkie spotkania tego turnieju oraz dwa osobne Typery
    BETFAN Typer EURO Niemcy 2024
    forBET EURO 2024 Expert
    W pierwszym uczestnicy zostali wyłonieni w eliminacjach i nie ma już możliwości dołączenia do Typera, natomiast drugi konkurs jest dla wszystkich użytkowników Forum, więc zachęcam do udziału.

    Ogólnie na wszystkie konkursy jest rekordowa suma nagród wynosząca 12 800 PLN oraz ponad 800k punktów reputacji!

    Do odbioru nagród potrzebne są konta u naszych Partnerów, dlatego jeżeli jeszcze nie masz konta u któregoś ze sponsorów konkursów to zachęcam do założenia ich z linków podanych poniżej

    Betters TUTAJ!
    forBET TUTAJ!
    Betfan TUTAJ!
    Betclic TUTAJ!
    Fortuna TUTAJ!
    Betcris TUTAJ!
    Fuksiarz TUTAJ!

Matura 2010

Status
Zamknięty.
damianczyk 0

damianczyk

Użytkownik
Mamy Rok Słowackiego z tego co czytałem...
Rocznice śmierci Wyspanskiego.....
i Rocznice zdobycia nagrody Nobla przez Reymonta ????

z innej strony...można też wykluczyć te lektury...bo to by było zbyt proste w odczycie przez ludzi ???? ...
No ale warto lepiej się przygotować...
Przeróbcie panowie Potop lepiej do tegoo..
Ja już prawie wszystko przerobilem (sam sie sobie dziwie...ze mnie taki kujon jak z koziej dupy trąBKA....ALE SAMA MYśL NIE ZDANIA MNIE DOłUJE wiec trzeba ) ...i polecam kazdą lekturę ująć na jednostronną notatkę w zeszycie ???? ... żeby sie nie mieszało nic.
pzdr
 
damianczyk 0

damianczyk

Użytkownik
Ja dziś 6 lektur walnołem ( 2h mi to zajeło ) i odrazu mi lżej:p Do czytania ze zrozumieniem jakoś sie przygotowywujecie???

masz jakis pomysl zeby do tego tekstu sie przygotowac ?...

bo tak szczerze to nie wiem czy jakiś na to sposób jest...

Trzeba po prostu szukac w tekscie dobrze....

miejmy nadzieje ze trafi sie cos łatwego...

Ale pamietajk...cała filozofia tkwi w napisaniu wypracowania za które jest 50 pkt...

Cel to minimum 20 z wypracowania i bedzie gitara ????
 
floxal 30

floxal

Użytkownik
Panowie macie gdzieś w necie plan jak napisać wypracowanie maturalne? Tylko taki dobry, a nie 2 zdania na ten temat ????
Chodzi mi np o: jakie informacje zawrzeć we wstepie, czy zawrzeć informacje o epoce utworu itd
rozwinięcie: &quot; ogólnie jak interpretować tekst kótry będziemy mieć na co zwrócic szczegolną uwage no i jak podczas analizy tekstu odnieść się do zanomości lektury.
Zakonczenie : jakie informacje zawrzeć oprócz własnych przemyslen i podsumowania... Z góry dzieki ????
 
matex 0

matex

Użytkownik
Przydałoby się to co kolega wyżej napisał ????

Ja mam jeszcze takie pytania odnośnie matury ustnej z polskiego, ale to chyba osób które juz zdawały: czy można ze soba wnieśc jakąś buteleczkę wody, i że tak powiem - korzystać z niej ? Bo szczerze mówiąc nie widzi mi sie gadać 15 minut o &quot;suchym pysku&quot;. A druga sprawa to pytania komisji - tak mnie zastanawi jak to ma tak narpawdę wyglądac ? Bo moja polonistka straszyła nas, żę mogą, a nawet będą pytać z wszystkiego, a nie ogolnie z prezentacji. Do tego to bedzie tak jakby rozmowa, a nie 3 pytania i &quot;papa&quot; ?

Z góry dzięki za odpowiedzi ????
 
radek03 90

radek03

Forum VIP
Co do wody to u nas będzie stać woda na stole i kubki, więc jak komuś zaschnie w gardle to może się napić. Polonistka sama nam mówiła, że jak będziemy mieć za krótką prezentacje, to aby kombinować i robić sobie przerwę na napicie się wody, zawsze trochę czasu minie. Aha i nie pytają z prezentacji tylko z całych lektur, które użyłeś do prezentacji, czyli prezentację możesz mieć o tradycjach w utworach a oni spytają cię o model rodziny z tej lektury, często też jest takie ogólne pytanie jak ci literatura przedmiotu (albo podmiotu? ta z opracowaniami) pomogła przy tworzeniu prezentacji.
 
.kb 31

.kb

Użytkownik
ustny polski to najgorsza czesc tej calej matury, chyba kazdy sie z tym zgodzi ;p przeczytajcie sobie informator maturalny, szczegolnie za co sa przyznawane pkt (16-17 s), od razu wam sie humor poprawi ????
http://www.cke.edu.pl/images/stories/Inf_mat_od2008/polski_calosc.pdf
te &#39;3 pytania&#39; na koniec prezentacji sa w formie rozmowy, wiec pewnie wystarczy tylko wziac w niej udzial, cos tam powiedziec i juz mamy pkt za jezyk, dodajac do tego pkt za prezentacje zdajemy z duzym luzem egzamin ktory praktycznie do niczego nie bedzie nam potrzebny ????
z pisemnym polskim tez niektorzy z was niepotrzebnie panikuja, a tak naprawde mozna zdac nawet na &gt;50%, znajac jedynie tytul i autora (bo sa podane w temacie;p) lektury o ktorej sie pisze ???? duzo pkt jest za kompozycje, wiele informacji w tekscie plus kilka innych rzeczy, wystarczajaco zeby zdac, takze z duzym luzem ????
mam jakis poradnik, mniej wiecej to o co chcecie wiec sie podziele ???? sorry za forme, ale kopiowane z pdf (w kolumnach) i nie chce mi sie tego poprawiac ;p

Pisanie własnego tekstu
Przede wszystkim każdy maturzysta powinien pozbyć się fałszywego przekonania,
że można bezpiecznie przystąpić do egzaminu z języka polskiego bez
uprzedniego przeczytania obowiązujących lektur. Wprawdzie do tematów wypracowań
zawsze dołączone są fragmenty utworów (jeden lub kilka), ale bez
znajomości całego tekstu zrozumienie w pełni sensu podanych urywków nie jest
możliwe. Łatwo przecież popełnić błędy rzeczowe, które zdyskwalifikują piszącego.
Przed napisaniem wypracowania należy wykonać kilka ważnych czynności. Najpierw
staramy się zrozumieć wybrany temat, każde zawarte w nim sformułowanie.
Znajdziemy w ten sposób kilka informacji. Jakich? Przedstawię to na przykładzie
czterech typów tematów maturalnych z poziomu podstawowego:
Typ A – odczytanie fragmentu (fragmentów) jednego utworu, np.: Jak symbolika
ziarna z bajki opowiedzianej przez Żegotę objaśnia sens męczeństwa młodzieży
polskiej? Analizując przytoczony fragment „Dziadów” Adama Mickiewicza,
zwróć uwagę na sytuację studentów i ich postawy.
Typ B – odczytanie fragmentu (fragmentów) jednego utworu oraz całości, np.
Koncepcja ludzkiego losu w „Chłopach” Władysława Stanisława Reymonta.
Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość
I tomu powieści.
Typ C – odczytanie fragmentów dwóch utworów oraz całości, np.: Analizując
fragmenty „Przedwiośnia” i „Granicy”, porównaj kreacje matek. Określ
wzajemne relacje między matką a dzieckiem, wykorzystując także znajomość
utworów.
Typ D – odczytanie dwóch utworów z podanym fragmentem tylko jednego
z nich, np.: Charakteryzując Makbeta na podstawie danych fragmentów dramatu
Szekspira, określ, na czym polega tragizm postaci, i porównaj go z tragizmem
bohatera ze znanego Ci dramatu antycznego.
Po pierwsze – każdy temat określa treść naszego wypracowania, zagadnienie
lub zagadnienia, na których się skoncentrujemy (fragmenty zaznaczone wytłuszczeniem).
To oznacza, że nie ma potrzeby pisać o wszystkim, co wiąże się z danym
utworem, np. temat C nie wymaga rozważań o wizjach przyszłej Polski
w powieści Żeromskiego. To oznacza również, że nie możemy pominąć żadnego
z tych sformułowań, np. w realizacji tematu A nie można ograniczyć się tylko do
interpretacji bajki o ziarnie.
Po drugie – dowiadujemy się, jakie powinno być ujęcie wymienionych zagadnień.
Temat A nakazuje potraktować bajkę Żegoty jak komentarz do obrazu sytuacji,
postaw, męczeństwa bohaterów, natomiast istotą tematów C i D jest porównywanie
kreacji postaci, relacji między nimi, postaw czy sytuacji, w jakich się
znajdują. Realizując temat B, trzeba opisać poglądy na los, życie wyrażone przez
bohaterów w podanej scenie i zawarte w I tomie powieści.
Każde maturalne zadanie wymaga analizy przytoczonych fragmentów, nawet
jeśli słowo „analiza” nie zostało wymienione (temat D). Na czym ona polega?
Na pewno nie jest to streszczenie, ale raczej próba zrozumienia sensu literackiej
wypowiedzi wynikającego z różnych elementów w niej zawartych. Dlatego
też warto podczas czytania podanego tekstu robić notatki na marginesie
i podkreślać ważniejsze zdania, określenia, zwłaszcza te, które wykorzystamy
potem w charakterze cytatów. Zwracamy uwagę na następujące kwestie:
miejsce podanego tekstu w caΠym utworze (np. koƒcowa kluczowa
scena),
przedstawiona sytuacja,
rodzaj, forma wypowiedzi (np. dyskusja, opis, opowiadanie),
osoba mówiàca (np. bohater, narrator, podmiot liryczny),
jej stosunek do przedstawianych treÊci (np. dystans,
zaanga˝owanie),
kim sà bohaterowie fragmentu,
cechy, postawy i poglàdy bohaterów wynikajàce z ich zachowania,
sΠów lub opinii innych postaci,
ró˝nice i podobieƒstwa, analogie (w przypadku porównywania),
kluczowe sΠowa, poj´cia oraz ich znaczenie,
w niektórych przypadkach: kompozycja fragmentu, wersyfikacja,
zastosowane Êrodki stylistyczne (jest to konieczne zwΠaszcza na poziomie
rozszerzonym).
Ze sporządzanych zapisków powinien wyłonić się sens całego podanego fragmentu,
coś w rodzaju planu tej części wypracowania, która będzie poświęcona
analizie. Wystarczy tylko uporządkować notatki (np. ponumerować) i skonfrontować
z tematem po to, by nie rozminąć się z nim.
Ustalenia związane z analizą tekstu trzeba uzupełnić odwołaniem się do całego
utworu (jeśli temat tego wymaga). I tu właśnie niezbędna jest znajomość jego
treści, wiedza o kreacjach postaci, problematyce, przesłaniu, a także kontekstach,
np. filozoficznych, historycznych. Ze wszystkich tych wiadomości wybieramy
to, co wiąże się z tematem, przy czym należy pamiętać o właściwych proporcjach.
Przeglądając modele rozwinięcia tematu z poprzednich matur, łatwo
zauważyć, że za pisanie o całym utworze uzyskamy mniej punktów niż za analizę
przytoczonych urywków. To zrozumiałe, ponieważ w tym drugim przypadku
mamy do dyspozycji tekst, możemy więc szczegółowo przedstawić jego
sens.
Przystępując do pisania własnego tekstu, musimy podjąć decyzję, czy zaczniemy
od spostrzeżeń związanych z całym utworem (utworami), czy też najpierw zanalizujemy
fragment (fragmenty). Czasami warto zastosować pierwszą metodę,
gdyż w ten sposób łatwiej będzie wyjaśnić sytuację opisaną w cytowanym tekście,
przygotować grunt pod analizę.
Maturzyści niekiedy zapominają, że umieszczone w wypracowaniu stwierdzenia
powinny być uzasadnione. Funkcję materiału dowodowego pełnią oczywiście
cytaty, pod warunkiem że są właściwie dobrane, niezbyt długie, poprawnie
wprowadzone do wypowiedzi i opatrzone stosownym komentarzem. Nie można
jednak ograniczyć się tylko do cytatów, trzeba wykorzystać inne możliwości,
np. mowę zależną zamiast wypowiedzi bohatera czy narratora, przykład zdarzenia,
zachowania jakiejś postaci.
Nie zapominajmy o odpowiednim wstępie (krótkim wprowadzeniu) i znacznie
obszerniejszym zakończeniu, w którym koniecznie podsumujemy całość rozważań
i umieścimy wnioski w formie uogólnień odnoszących się do tematu i omówionych
tekstów jednocześnie. Na koniec pozostawmy sobie trochę czasu na poprawki
stylistyczne, językowe i ortograficzne.
 
kostek1916 237

kostek1916

Użytkownik
Z tym, że można zdać dobrze polaka pisemnego nie znając lektury to się zgodzę.
Byłem na dniu otwartym na Sggw i był wykład: Jak dobrze zdać maturę z j.polskiego. Jakiś profesor mówił, że 3/4 punktów za realizację tematu można dostać interpretując sam załączony tekst.Pozostała 1/4 to odwołanie do treści całego utworu.
 
xavy 386

xavy

Użytkownik
A ja mam inne pytanie.. ktoś może z obecnych tu wybiera się na Uek ???? ?
Ja się wybieram :jezora::jezora::jezora:
Na ten krakowski
O jakim kierunku myślisz???
Kurczę,widzę,że rocznik 1990 rządzi na tym forum hehe
Administracja
Gospodarka i administracja publiczna
Któryś z tych wybiorę-marzeniem byłaby psychologia,ale to raczej nierealne....
 
bananas007 0

bananas007

Użytkownik
Dużo nas będzie na UEku ???? po maturze obowiązkowo musimy pisać gdzie się kto dostał ;]
Kurde zaj***ście sie nie chce uczyc do tej matury :/ Nie wiem co was mobilizuje (jeśli się uczycie ;p ) ale mnie mobilizuje to ze pod koniec maja zacznie się MEGALAJT :jezora:
 
damianczyk 0

damianczyk

Użytkownik
Dużo nas będzie na UEku ???? po maturze obowiązkowo musimy pisać gdzie się kto dostał ;]
Kurde zaj***ście sie nie chce uczyc do tej matury :/ Nie wiem co was mobilizuje (jeśli się uczycie ;p ) ale mnie mobilizuje to ze pod koniec maja zacznie się MEGALAJT :jezora:
odpowiedz jest prosta ???? --
1. Chrzanie pisanie w Sierpniu ????
2. Ten papier zadecyduje o twej przyszłości ????

---- tyle --- ????
Ogólnie mówiąc :: Nie uczyłem się podczas 4 lat w technikum tyle..co przeznaczylem na nauke w tym tygodniu ????
rzeźnia, ale damy rade...

Polecam Kupić w aptece... LECYTYNE ????
Nazwa leku:: DOPPELHERZ AKTIV LECYTYNA+VIT B 30 KAPS.
Koszt: 14zł

To nie żaden kox itd... 1 tabletka dziennie ???? ...
Co to robi ? otóż wasz umyśł będzie pracował owiele lepiej ???? hehe.. odkryłem to w necie...zapobiega też steresowi...a co mi tam ????
Zawsze może cos troche pomoze....a to nic złego...

MOże śmieszne, ale przecież nie chcemy się stresowac prawda? ???? heh.
PODKREśLę, że wszyscy to polecają gdyż jest bardzo zdrowa....
Występuje też w zółtku z jajek i Kiełkach....

Pzdr
 
radek03 90

radek03

Forum VIP
A ja mam pytanie czy ktoś już rejestrował się na stronie politechniki wrocławskiej w sekcji rekrutacyjnej?
 
bananas007 0

bananas007

Użytkownik
Ma ktoś może jakiś link gdzie można zobaczyć wykaz tematów jakie już były na maturze z polskiego? Dziś np się dowiedziałem że na jednej maturze była Zbrodnia i Kara z Ferdydurke. Oby to drugie się już nie powtórzyło ;p Jak ktoś ma linka to byłbym wdzięczny za podanie go tutaj ;)
 
Status
Zamknięty.
Do góry Bottom