Zagadka
Jakie były kursy wyjściowe na bramkę gospodarzy? Jakie Kursy byś wystawił ma bramkę gospodarzy widząc takie statystyki? Jak bukmacher/rynek zareagował na statystyki? Nie ma sezonów ogórkowych, są tylko ogórki w bukmacherce (chociaż w sumie teraz jest sezon kiszenia ogórków xD).
Nie grałem tego meczu, grałem ten drugi tzn. ten pierwszy, w którym gospodarze nie oddali żadnego strzału, bo w tym soft wywalił bramki xD
https://pl.wikipedia.org/wiki/Myślenie_magiczne
Myślenie magiczne w behawioryzmie[edytuj | edytuj kod]
We wczesnym etapie rozwoju behawioryzmu próbowano traktować umysł jako czarną skrzynkę, do której nie ma dostępu. W związku z tym myślenie traktowane było jako nieistotny epifenomen towarzyszący zachowaniu (reagowaniu na bodźce).
Burrhus Skinner zaproponował także traktowanie myślenia i innych
procesów poznawczych jako reakcji na bodźce, które są pod kontrolą
wzmocnień[5].
W teorii tej występuje jednak termin
zależność magiczna, którego sens jest podobny do myślenia magicznego. Zależność magiczna jest to taka zależność między reakcją organizmu a wzmocnieniem, które po nim następuje, która to zależność istnieje w przekonaniu organizmu, lecz nie istnieje w rzeczywistości.
Jeśli dana osoba przekonana jest, że np. chuchanie na kości do gry przed rzutem może „przynieść szczęście”, to taka reakcja może zostać utrwalona (niekiedy ilość wyrzuconych oczek jest zgodna z oczekiwaniami danej osoby) i wtedy staje się zależnością magiczną.
Behawioryści chcieli wskazać w ten sposób, że pewne formy zachowań i przekonań nie muszą wynikać z zaburzeń ani nieprawidłowych procesów myślowych, ale są wynikiem
warunkowania.
Każda osoba może „nabawić się” zależności magicznych, jeśli doświadczy odpowiedniej (najczęściej przypadkowej) zależności między własnymi zachowaniami a przypadkowymi konsekwencjami (które mogą być miłe lub przykre), jakie po zachowaniach następują.
Tak ludzie analizują mecze... za pomocą "magicznego myślenia" (pojawia się u osób powyżej 4 roku życia, ja mam rozum 3 latka xD). Wiedzę o "magicznym myśleniu" nabyłem dzisiaj oglądając "Jak to działa".
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wzmocnienie_(behawioryzm) - to wiedziałem wcześniej. Często trendy w bukmacherce są wzmacniane na forach bukmacherskich aby zapewnić obrót i grę z ujemną marżą, która długofalowo bukmacherowi przyniesie zysk a graczowi stratę.
Wzmocnienie,
wzmocnienie pozytywne,
wzmocnienie dodatnie – sytuacja (np. wyjście z klatki) lub bodziec pojawiający się w odruchu warunkowym klasycznym po
bodźcu warunkowym, a w odruchu instrumentalnym po wymaganej w eksperymencie reakcji organizmu.
Efektem wzmocnienia pozytywnego jest powstanie i podtrzymanie wyuczonej reakcji w odpowiedzi na bodźce warunkowe, rzadziej jej intensyfikacja (w fizjologicznym zakresie).
Warunkowanie klasyczne[edytuj | edytuj kod]
W
warunkowaniu klasycznym wzmocnienie jest identyczne z
bodźcem bezwarunkowym. Pies będzie się ślinił na widok zapalanej lampki pod warunkiem, że wcześniej przez pewien czas (długość tego okresu jest cechą indywidualną) będzie otrzymywał pokarm zaraz po jej zapaleniu. Aby ślinienie z czasem nie zanikło, przynajmniej od czasu do czasu, musi być wzmacniane faktycznym podaniem pokarmu. W tego typu
warunkowaniu to eksperymentator decyduje o ilości i rozkładzie wzmocnień.
Warunkowanie instrumentalne[edytuj | edytuj kod]
W
warunkowaniu instrumentalnym wzmocnienie (np. podawany pokarm) podtrzymuje (utrwala) reakcję pozwalającą uzyskać efekt oczekiwany przez organizm. W warunkach eksperymentalnych wzmocnienie zwykle podtrzymuje nawyk naciskania dźwigni w
klatce Skinnera. O liczbie naciśnięć dźwigni decydują takie czynniki jak:
- poziom napędu (np. głodu) – im większy, tym większa liczba reakcji
- wielkość otrzymywanych porcji – im większe porcje, tym mniej reakcji
- długość sesji badawczej – reakcji zaspokajających jakąś potrzebę na początku sesji zwykle jest więcej, później następuje ich spadek, przy długiej sesji można ponownie obserwować ich wzrost
- ewentualne utrudnienia wprowadzane przez eksperymentatora – np. jeśli eksperymentator zmniejszy porcje i utrudni dostęp do dźwigni, zwierzę może się zniechęcić i zwykle wykona mniej reakcji (np. zje mniej niż normalnie).
Aby w ciągu sesji eksperymentalnej uzyskać więcej reakcji, oraz podtrzymać aktywność zwierzęcia przez cały czas, zamiast rozkładu ciągłego (typu reakcja → wzmocnienie w stosunku 1:1) stosuje się różnego typu zmienne rozkłady wzmocnień. Najczęściej są to rozkłady o stałym odstępie czasu – wzmocnienie następuje np. co dwie minuty (bez względu na liczbę naciśnięć) albo o stałej proporcji, wtedy wzmocnienie następuje np. co piątą reakcję. Mimo prostej reguły, z punktu widzenia zwierzęcia są to zwykle rozkłady losowe, z powtarzającymi się maksimami reakcji w pobliżu spodziewanego wzmocnienia.