>>>BETFAN - BONUS 200% do 400 ZŁ <<<<
>>> BETCLIC - ZAKŁAD BEZ RYZYKA DO 50 ZŁ + GRA BEZ PODATKU!<<<
>>> FUKSIARZ - 3 PROMOCJE NA START! ODBIERZ 1060 ZŁ<<<

Porady prawne na forum - pytania/problemy użytkowników

al_capone 29K

al_capone

Gangster
Czołem!
Nawiązaliśmy współpracę z dużą i renomowaną kancelarią prawną w Polsce.
Związku z tym każdy aktywny użytkownik może liczyć na pomoc, bezpłatne porady prawne. Macie jakieś problemy albo pytania związane z prawem to możecie z nimi podzielić się w tym temacie lub napisać do mnie na priv.
W ramach możliwości pomożemy i w jak najkrótszym czasie odpowiemy na wasze pytania.
Pozdrawiamy
administracja forum
 
Otrzymane punkty reputacji: +40
edi8 9,1K

edi8

Forum VIP
Adminie, czy ta wspomniana przez Ciebie kancelaria prawna może pochylić się nad procederem poboru na rzecz fiskusa 12% podatku obrotowego przez polskie firmy bukmacherskie, w świetle zapisu Art.71.1 aktualnie obowiązującej Ustawy o grach z 15.12.2016, a który to w/w artykuł ma brzmienie:

„1. Podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry
w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.”

bowiem nie ma tam - wbrew powszechnej i ugruntowanej wieloletniej praktyce firm bukmacherskich - ani słowa o tym, że to gracze mają płacić ten podatek poprzez stosowany mnożnik 0.88 od wnoszonej stawki.

P.s: kilka miesięcy temu, zadałem w wątku firmy STS to pytanie skierowane do ich przedstawiciela na forum w osobie @WsparcieSTS o prawne podstawy poboru tego podatku - lecz do tej pory czekam na odpowiedź, gdyż w/w @WsparcieSTS nabrał wody w usta w tej sprawie...
 
al_capone 29K

al_capone

Gangster
Odpowiedź Kancelarii Prawnej w sprawie zapytania usera @edi
Szanowny Panie,

Stosownie do treści ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.2017.201 t.j. z dnia2017.02.01) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Obowiązkiem podatkowym jest zaś wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Do ustaw podatkowych należy między innymi ustawa z dnia z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.2016.471 t.j. z dnia 2016.04.08 ). W świetle art. 71 powyższej us tawy podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmio t urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry oraz organizacja poży tku publicznego po dokonaniu jej zgłoszenia, organizująca l oterie fantowe oraz gry bingo fantowe, w których wartość puli wygranych jest wyższa od kwoty bazowej, określonej w przepisach ustawy.
Należy jednakże rozróżnić podatnika w sensie prawnym i ekonomicznym. Prawne ujęcie zostało przedstawione powyżej w analizie normy, że podatni kiem jest podmiot, na którym ciąży obowiązek podatkowy. Podatnikiem w sensie ekonomicznym jest natomiast podmiot, który ponosi ciężar ekonomiczny danego świadczenia. W niektórych sytuacjach ten sam podmiot jest podatnikiem zarówno w sensie prawnym, jak i e konomicznym. W innych jednak przypadkach istnieje możliwość przerzucenia przez podatnika w sensie prawnym ciężaru ekonomicznego na inny podmiot. Dla uproszczenia można przyjąć, że z tożsamością podatnika w ujęciu prawnym i ekonomicznym mamy do czynienia w podatkach dochodowych (np. podatek dochodowy od osób fizycznych) i majątkowych (np. podatek od nieruchomości), z brakiem tego elementu zaś w podatkach obrotowych (np. podatek od towarów i usług). Przedsiębiorca płacący podatek od swojego dochodu ponosi ciężar, uszczuplając właśnie ten dochód. Właściciel nieruchomości płacący podatek od nieruchomości uszczupla także swój dochód. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą, świadcząc określone usługi, jest zobowiązany do doliczenia podatku od towarów i usług. Ciężar ekonomiczny tej należności ponosi nabywca tej usługi. Do oceny, czy mamy do czynienia z przerzucalnością podatku, należałoby stosować kryterium konstrukcji podatkowej. Za przerzucalne należałoby uznać tylko te podatki, których konstrukcja prawna zakłada, iż ciężar ekonomiczny ponosi inny podmiot niż ten, na którym ciąży obowiązek podatkowy. Warunki te spełniają przede wszystkim podatek od towarów i usług, podatek akcyzowy, ale także podatek od gier.
Aby wyjaśnić, jak w praktyce działa to zjawisko można posłużyć się poniższym przykładem. Wysokość stawki podatku od gier dla zakładów wzajemnych wynosi 12 %. Podatek od gier w tej kwocie (12%) automatycznie wliczony jest w zakład. Zawierając zakład u bukmachera , mamy do czynienia z trzema pozycjami opł aty:

  1. kwota do zapłaty – czyli całkowity koszt zakładu;
  2. wkład – czyli stawka po jakiej zostanie postawiony zakład;
  3. podatek – czyli podatek, jaki bukmacher odprowadza do Skarbu P aństwa jako podatek od
    gier.



Jeśli zakład zostanie zawarty za kwotę 100,00 PLN, kwota 88,00 PLN bierze udział w grze, natomiast kwota odpowiadająca 12 %, czyli 12,00 PLN stanowi podatek.
Podobna sytuacja ma miejsce przy dokonywaniu codziennych zakupów. Dla przykładu, kupując orzechy laskowe, opodatkowane stawką podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości 5% , w cenie 100 PLN za 1 kilogram zawarta jest rzeczywista cena orzechów w kwocie 95 PLN/kg i kwota podatku w wysokości 5,00 PLN.
W obu przypadkach podatnikiem jest przedsiębiorca, i to on odprowadza podatek do Skarbu Państwa, ale realnie i ekonomicznie podatkiem obciążony jest konsument/gracz.


Źródła:
  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.2017.201 t.j. z dnia 2017.02.01);
  2. Ustawa z dnia z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.2016.471 t.j. z dnia 2016.04.08);
  3. Etel Leonard (red.), Ordynacja podatkowa. Komentarz, Opublikowano: WKP 2017
 
adam_adam 181

adam_adam

Użytkownik
Pytanie do Kancelarii.
Sytuacja hipotetyczna.
Użytkownik będzie przez pewien okres czasu (przyjmijmy, że 2 miesiące) przebywał na terytorium UK. Podczas tego pobytu chciałby obstawiać mecze w &quot;zagranicznym&quot; bukmacherze. Załóżmy, że udałoby mu się wygrać 15 000zł oraz załóżmy, że na tą sumę składać się będą wygrane z kilkunastu lub więcej kuponów, ale wygrana z każdego nie będzie przewyższać kwoty 2 000zł.
Pytanie - czy po przylocie do kraju będzie miał jakikolwiek obowiązek rozliczyć się z wygranych?
 
marcin_test 0

marcin_test

Użytkownik
Pytanie do Kancelarii.
Sytuacja hipotetyczna.
Użytkownik będzie przez pewien okres czasu (przyjmijmy, że 2 miesiące) przebywał na terytorium UK. Podczas tego pobytu chciałby obstawiać mecze w &quot;zagranicznym&quot; bukmacherze. Załóżmy, że udałoby mu się wygrać 15 000zł oraz załóżmy, że na tą sumę składać się będą wygrane z kilkunastu lub więcej kuponów, ale wygrana z każdego nie będzie przewyższać kwoty 2 000zł.
Pytanie - czy po przylocie do kraju będzie miał jakikolwiek obowiązek rozliczyć się z wygranych?
Odpowiedź z Kancelarii na twoje pytanie poniżej:
Sytuacja użytkownika przebywającego w innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej
lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i tam
obstawiającego zakłady wzajemne jest złożona. Wynika to z faktu, iż użytkownik objęty jest
dwoma systemami prawnymi – państwa przyjmującego i państwa własnego.
Na wstępie wskazać należy, że użytkownik może być obciążony podatkiem wynikającym z
przepisów o grach hazardowych, obowiązującym w danym kraju oraz podatkiem
dochodowym od osób fizycznych, któremu podlegają między innymi dochody uzyskane z
tytułu wygranych w zakładach wzajemnych.
Aby wyjaśnić, jak w praktyce działa to zjawisko można posłużyć się poniższymi
przykładami, obrazującymi sytuację użytkownika obstawiającego w Polsce i w innym
członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do
Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
państwie
I. Sytuacja użytkownika obstawiającego w Polsce
  1. kwota do zapłaty – czyli całkowity koszt zakładu;
  2. wkład – czyli stawka po jakiej zostanie postawiony zakład;

3.
Wysokość stawki podatku od gier dla zakładów wzajemnych w Polsce wynosi 12 % i jest
stałym podatkiem od obrotu. Podatek od gier w tej kwocie (12%) automatycznie wliczony jest
w zakład. Zawierając zakład u bukmachera, mamy do czynienia z trzema pozycjami opłaty:
podatek – czyli podatek, jaki bukmacher odprowadza do Skarbu Państwa jako podatek
od gier.
Jeśli zakład zostanie zawarty za kwotę 100,00 PLN, kwota 88,00 PLN bierze udział w grze,
natomiast kwota odpowiadająca 12 %, czyli 12,00 PLN stanowi podatek.
Dodatkowo, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach
wzajemnych uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie
należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym w Polsce) pobiera się
zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1
pkt 2 ustawy o PIT).
Zwolnione z podatku dochodowego są jedynie wygrane w zakładach
wzajemnych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie
przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii
Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w
tym w Polsce), jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł. Jak
wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia z dnia 25 września 2003 r., I
SA/Łd 548/02: „określenie w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych, jako wolnych od podatku takich wygranych, których jednorazowa wartość
nie przekracza pewnej granicy oznacza, że zamiarem ustawodawcy było całkowite zwolnienie
od podatku niskich wygranych (mieszczących się w granicy) oraz całkowite opodatkowanie
wszystkich wygranych przekraczających wyznaczoną granicę”. Oznacza to, że bez znaczenia
dla możliwości skorzystania ze zwolnienia pozostawać powinna liczba wygranych. Ich
wartość nie powinna podlegać sumowaniu, a kwotę zwolnienia traktować należy jako
dotyczącą każdej nagrody uzyskanej przez uczestnika (Lenart, Tomasz i Lewińska, Urszula.
Akcje promocyjne banków - konsekwencje podatkowe, cz. II. Prawo i Podatki, 2012, nr 6. s.
12-15).
W podanym przykładzie obowiązek zapłaty podatku od gier hazardowych i podatku
dochodowego (powyżej poziomu granicznego) spoczywa na bukmacherze. W przypadku
podatku od gier hazardowych użytkownik ekonomicznie obciążony zostaje już przy
obstawieniu. Jeśli chodzi zaś o podatek dochodowy, to w sytuacji wygranej powyżej poziomu
granicznego, bukmacher wypłacając nagrodę, odlicza 10 % podatku.
II. innym państwie
Sytuacja użytkownika obstawiającego w
członkowskim Unii
Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru
Gospodarczego
W zależności od wyboru państwa stawka podatku od gier hazardowych i system naliczani
będą inne. Odmienna będzie również regulacja podatku dochodowego. W Wielkiej Brytanii
struktura podatku od gier hazardowych opiera się na systemie GGR (Gross Gaming Revenue),
obliczanym na podstawie sumy wpłaconych przez uczestników gier środków,
pomniejszonych o wypłaty wygranych, których został ustalony na poziomie 15%.
Nadto, identycznie jak powyżej od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych
w konkursach, grach i zakładach wzajemnych uzyskanych w państwie członkowskim UE lub
innym państwie OEG pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości
10% wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), uwzględniając przy tym
wszystkie zwolnienia.
Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 30 ust. 9 ustawy o PIT).
W większości umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych pomiędzy Polską,
a innymi krajami UE lub OEG dochody z wygranych w zakładach wzajemnych podlegają
opodatkowaniu wyłącznie w państwie zamieszkania, czyli w Polsce.
W przypadku gdy podmiot urządzający i prowadzący zakłady działa na podstawie przepisów
innego niż Polska - państwa członkowskiego UE lub państwa EOG - to wysokość podatku
oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia są identyczne jak w przypadku podmiotu
działającego w Polsce. Jedyną odmiennością jest obowiązek samodzielnego rozliczenia
podatku dochodowego. Potwierdza to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji
nr IPPB2/4511-165/15-2/MK z dnia 17 marca 2015 r., w której stwierdził „Jak wynika z
wniosku zakłady wzajemne będą organizowane i prowadzone przez podmiot do tego
uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie
członkowskim Unii Europejskiej. Maksymalna jednorazowa wartość wygranej z pojedynczego
zakładu nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł. Zatem w świetle powołanych powyżej uregulowań
prawnych należy uznać, że zostaną spełnione warunki określające zwolnienie przedmiotowe
na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy przy
tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekracza kwotę 2.280,00 zł
to opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega cała wartość
wygranej. Wobec tego ewentualna wygrana w zakładach wzajemnych wpłacona na rachunek
bankowy Wnioskodawcy otwarty i prowadzony w Polsce, o ile jej jednorazowa wartość nie
przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będzie korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od
osób fizycznych”.
Podsumowując, wskazać należy, że dopiero po osiągnięciu wygranej powyżej poziomu granicznego użytkownik będzie zobligowany do rozliczenia i zapłaty podatku. W innej sytuacji sam użytkownik nie musi dokonywać jakichkolwiek działań na gruncie podatkowym.
Odnosząc się bezpośrednio do przedstawionej w zapytaniu sytuacji, wskazać należy, że użytkownik nie będzie zmuszony dokonywać żadnych rozliczeń związanych z wygraną, w przypadku wypłacenia wygranej w sumie w wysokości 15 000,00 zł, gdy jednorazowa wartość wygranej nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł. W przypadku zaś przekroczenia kwoty granicznej, użytkownik będzie zobowiązany do samodzielnego rozliczenia wynikającego z wygranej podatku, np. w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-36 w poz. 216/217.
 
P 0

piorrek

Użytkownik
W jakich przypadkach bank lub urząd skarbowy może ubiegać się o potwierdzenie źródła dochodów w razie jesli będą one przesyłane poprzez posrednika jak serwis Trustly.com z którego korzysta np.Unibet. I co robić w przypadku jesli tak się stanie aby uniknąć odpowiedzialnosci związaną ze skarbówką.
 
A 0

amelinowy

Użytkownik
Witam
Jakich możecie polecić prawników, którzy zajęli by się sprawą związaną z bukmacherem stacjonarnym?
Konkretnie mam na myśli apelację do drugiej instacji.
 
M 0

matin83

Użytkownik
Ponawiam pytanie o Trustly...
Jak wedle ustawy hazardowej ma granie w nieposiadajacym polskiej licencji bukmacherze gdzie dokonujemy wpłat/wypłat poprzez Trustly.
Czy urząd skarbowy jest w stanie udowodnić nam grę w takim bukmacherze jeżeli wpłacamy/wypłacamy do pośrednika a nie do bezpośredni do buka.
Czy wpłacając/wypłacając pieniadze poprzez Trustly zawieramy umowe finansową (nie wiem jak to fachowo nazwac) z bukmacherem czy z Trustly.
 
A 0

adam_adam1

Użytkownik
No przecież masz odpowiedź, kilka postów wyżej (z 23.08). Co do konta bankowego, najlepiej żeby było angielskie i angielski adres. Jednak w kilka dni ciężko będzie założyć.
 
katoen 0

katoen

Użytkownik
No przecież masz odpowiedź, kilka postów wyżej (z 23.08). Co do konta bankowego, najlepiej żeby było angielskie i angielski adres. Jednak w kilka dni ciężko będzie założyć.
Wczytaj się dokładnie w moje pytanie, to zauważysz że jest różnica i tam nie ma odpowiedzi na nie.
 
S 0

skytouch

Użytkownik
Moje pytanie jest raczej z dziedziny stricte księgowo-podatkowej, ale chyba warto mieć co do tej kwestii jasność, a mianowicie, jeżeli wygrane z legalnych zakładów bukmacherskich są jedynym źródłem dochodu, to czy istnieje obowiązek rozliczenia, czy zgłoszenia takiego dochodu w zeznaniu rocznym do US? Wiadomo, że jeżeli jednorazowa wygrana przekroczy kwotę bodajże 2280, to 10% podatku odlicza sam bukmacher, a co w sytuacji jeżeli sumaryczny dochód miesięczny z pomniejszych wygranych da kwotę, dajmy na to 15 000 zł?
 
katoen 0

katoen

Użytkownik
Moje pytanie jest raczej z dziedziny stricte księgowo-podatkowej, ale chyba warto mieć co do tej kwestii jasność, a mianowicie, jeżeli wygrane z legalnych zakładów bukmacherskich są jedynym źródłem dochodu, to czy istnieje obowiązek rozliczenia, czy zgłoszenia takiego dochodu w zeznaniu rocznym do US? Wiadomo, że jeżeli jednorazowa wygrana przekroczy kwotę bodajże 2280, to 10% podatku odlicza sam bukmacher, a co w sytuacji jeżeli sumaryczny dochód miesięczny z pomniejszych wygranych da kwotę, dajmy na to 15 000 zł?
Nie trzeba juz nigdzie wykazywać, bo robi to bukmacher, czyli płatnik podatku.
 
S 2K

szatan666

Użytkownik
Pytanie do kancelarii:
Sytuacja hipotetyczna: Wygrałem w zakładach bukmacherskich w różnym odstępie czasu 200 tyś zł. Pieniądze leżą na koncie, wpływały stopniowo aż do 1 Stycznia 2013. Czy teraz po upływie 5 lat te pieniądze już są legalne czy w razie kontrolu US wciąż można zostać obciążonym karą w wysokości 75% kwoty?
 
madman01 13,9K

madman01

Użytkownik
Pytanie do kancelarii:
Sytuacja hipotetyczna: Wygrałem w zakładach bukmacherskich w różnym odstępie czasu 200 tyś zł. Pieniądze leżą na koncie, wpływały stopniowo aż do 1 Stycznia 2013. Czy teraz po upływie 5 lat te pieniądze już są legalne czy w razie kontrolu US wciąż można zostać obciążonym karą w wysokości 75% kwoty?
Dobre pytanie, też jestem ciekaw, bo gdzieś w internecie wyczytałem że po 5 latach przedawnienie, ale jak jest w rzeczywistości powinien wypowiedzieć się najlepiej jakiś prawnik...
 
Do góry Bottom