Sytuacja użytkownika przebywającego w innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej
lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i tam
obstawiającego zakłady wzajemne jest złożona. Wynika to z faktu, iż użytkownik objęty jest
dwoma systemami prawnymi – państwa przyjmującego i państwa własnego.
Na wstępie wskazać należy, że użytkownik może być obciążony podatkiem wynikającym z
przepisów o grach hazardowych, obowiązującym w danym kraju oraz podatkiem
dochodowym od osób fizycznych, któremu podlegają między innymi dochody uzyskane z
tytułu wygranych w zakładach wzajemnych.
Aby wyjaśnić, jak w praktyce działa to zjawisko można posłużyć się poniższymi
przykładami, obrazującymi sytuację użytkownika obstawiającego w Polsce i w innym
członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do
Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
państwie
I. Sytuacja użytkownika obstawiającego w Polsce
- kwota do zapłaty – czyli całkowity koszt zakładu;
- wkład – czyli stawka po jakiej zostanie postawiony zakład;
3.
Wysokość stawki podatku od gier dla zakładów wzajemnych w Polsce wynosi 12 % i jest
stałym podatkiem od obrotu. Podatek od gier w tej kwocie (12%) automatycznie wliczony jest
w zakład. Zawierając zakład u bukmachera, mamy do czynienia z trzema pozycjami opłaty:
podatek – czyli podatek, jaki bukmacher odprowadza do Skarbu Państwa jako podatek
od gier.
Jeśli zakład zostanie zawarty za kwotę 100,00 PLN, kwota 88,00 PLN bierze udział w grze,
natomiast kwota odpowiadająca 12 %, czyli 12,00 PLN stanowi podatek.
Dodatkowo, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach
wzajemnych uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie
należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w tym w Polsce) pobiera się
zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1
pkt 2 ustawy o PIT).
Zwolnione z podatku dochodowego są jedynie wygrane w zakładach
wzajemnych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie
przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii
Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (w
tym w Polsce), jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł. Jak
wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia z dnia 25 września 2003 r., I
SA/Łd 548/02: „określenie w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych, jako wolnych od podatku takich wygranych, których jednorazowa wartość
nie przekracza pewnej granicy oznacza, że zamiarem ustawodawcy było całkowite zwolnienie
od podatku niskich wygranych (mieszczących się w granicy) oraz całkowite opodatkowanie
wszystkich wygranych przekraczających wyznaczoną granicę”. Oznacza to, że bez znaczenia
dla możliwości skorzystania ze zwolnienia pozostawać powinna liczba wygranych. Ich
wartość nie powinna podlegać sumowaniu, a kwotę zwolnienia traktować należy jako
dotyczącą każdej nagrody uzyskanej przez uczestnika (Lenart, Tomasz i Lewińska, Urszula.
Akcje promocyjne banków - konsekwencje podatkowe, cz. II. Prawo i Podatki, 2012, nr 6. s.
12-15).
W podanym przykładzie obowiązek zapłaty podatku od gier hazardowych i podatku
dochodowego (powyżej poziomu granicznego) spoczywa na bukmacherze. W przypadku
podatku od gier hazardowych użytkownik ekonomicznie obciążony zostaje już przy
obstawieniu. Jeśli chodzi zaś o podatek dochodowy, to w sytuacji wygranej powyżej poziomu
granicznego, bukmacher wypłacając nagrodę, odlicza 10 % podatku.
II. innym państwie
Sytuacja użytkownika obstawiającego w
członkowskim Unii
Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru
Gospodarczego
W zależności od wyboru państwa stawka podatku od gier hazardowych i system naliczani
będą inne. Odmienna będzie również regulacja podatku dochodowego. W Wielkiej Brytanii
struktura podatku od gier hazardowych opiera się na systemie GGR (Gross Gaming Revenue),
obliczanym na podstawie sumy wpłaconych przez uczestników gier środków,
pomniejszonych o wypłaty wygranych, których został ustalony na poziomie 15%.
Nadto, identycznie jak powyżej od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych
w konkursach, grach i zakładach wzajemnych uzyskanych w państwie członkowskim UE lub
innym państwie OEG pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości
10% wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), uwzględniając przy tym
wszystkie zwolnienia.
Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita
Polska (art. 30 ust. 9 ustawy o PIT).
W większości umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych pomiędzy
Polską,
a innymi krajami UE lub OEG dochody z wygranych w zakładach wzajemnych podlegają
opodatkowaniu wyłącznie w państwie zamieszkania, czyli w Polsce.
W przypadku gdy podmiot urządzający i prowadzący zakłady działa na podstawie przepisów
innego niż
Polska - państwa członkowskiego UE lub państwa EOG - to wysokość podatku
oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia są identyczne jak w przypadku podmiotu
działającego w Polsce. Jedyną odmiennością jest obowiązek samodzielnego rozliczenia
podatku dochodowego. Potwierdza to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji
nr IPPB2/4511-165/15-2/MK z dnia 17 marca 2015 r., w której stwierdził „Jak wynika z
wniosku zakłady wzajemne będą organizowane i prowadzone przez podmiot do tego
uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie
członkowskim Unii Europejskiej. Maksymalna jednorazowa wartość wygranej z pojedynczego
zakładu nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł. Zatem w świetle powołanych powyżej uregulowań
prawnych należy uznać, że zostaną spełnione warunki określające zwolnienie przedmiotowe
na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy przy
tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekracza kwotę 2.280,00 zł
to opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega cała wartość
wygranej. Wobec tego ewentualna wygrana w zakładach wzajemnych wpłacona na rachunek
bankowy Wnioskodawcy otwarty i prowadzony w Polsce, o ile jej jednorazowa wartość nie
przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będzie korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od
osób fizycznych”.
Podsumowując, wskazać należy, że dopiero po osiągnięciu wygranej powyżej poziomu granicznego użytkownik będzie zobligowany do rozliczenia i zapłaty podatku. W innej sytuacji sam użytkownik nie musi dokonywać jakichkolwiek działań na gruncie podatkowym.
Odnosząc się bezpośrednio do przedstawionej w zapytaniu sytuacji, wskazać należy, że użytkownik nie będzie zmuszony dokonywać żadnych rozliczeń związanych z wygraną, w przypadku wypłacenia wygranej w sumie w wysokości 15 000,00 zł, gdy jednorazowa wartość wygranej nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł. W przypadku zaś przekroczenia kwoty granicznej, użytkownik będzie zobowiązany do samodzielnego rozliczenia wynikającego z wygranej podatku, np. w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym PIT-36 w poz. 216/217.