>>>BETFAN - BONUS 200% do 400 ZŁ <<<<
>>> BETCLIC - ZAKŁAD BEZ RYZYKA DO 50 ZŁ + GRA BEZ PODATKU!<<<
>>> FUKSIARZ - 3 PROMOCJE NA START! ODBIERZ 1060 ZŁ<<<
Fortuna bonus

Siec neuronowa

G 0

gideon

Użytkownik
Witam serdecznie

Sieci neuronowe [za Wiki + komentarze własne]
Sieć neuronowa (sztuczna sieć neuronowa) to ogólna nazwa struktur matematycznych i ich programowych lub sprzętowych modeli, realizujących obliczenia lub przetwarzanie sygnałów poprzez rzędy elementów, zwanych neuronami, wykonujących pewną podstawową operację na swoim wejściu. Oryginalną inspiracją takiej struktury była budowa naturalnych układów nerwowych, w szczególności mózgu.
Zdjęcia SN:
http://www.ai.c-labtech.net/sn/images/siec.jpg
http://wazniak.mimuw.edu.pl/images/thumb/b/b0/UETP_M8_Slajd32.png/500px-UETP_M8_Slajd32.png
http://panda.bg.univ.gda.pl/~prezes/sn/MODELE_pliki/image004.jpg

Obecna moc komputerów pozwala na coraz wydajniejszą symulację sieci neuronowych. Ponieważ ostatnio zajmowałem się budową takiej sieci dla banku mam pewne porównania. Obliczenia sieci neuronowej 3 warstwowej z 30 wejściami, 60 neuronami warstw ukrytej i dwoma wyjściowymi dla WIG20 na Athlon 600 MHz + 512 RAM przy zastosowaniu algorytmu LM [do nasycenia] trwa około 300 minut. Obecnie taka sama sieć uczy się około 1 minuty na każdym nowym Athlonie X2 + 1 GB RAM. Kluczowym aspektem przy takich obliczeniach jest moc procesora. Pamięć jest drugorzędna.

Czasem mianem sztuczne sieci neuronowe określa się interdyscyplinarną dziedzinę wiedzy zajmującą się konstrukcją, trenowaniem i badaniem możliwości tego rodzaju sieci.
Ilu naukowców tyle metod budowy i uczenia sieci. Podstawy są wszystkim znane, jednak pomimo tego nie ma jednego wzoru, który jednoznacznie określałby jak budować sieć. Z własnych obserwacji [dotyczących predykcji rynków giełdowych] mogę powiedzieć, że najczęściej wychodzi się od wzoru – NN = pierwiastek z h*a+b… gdzie NN to liczba neuronów, h to liczba warstw ukrytych a to liczba wejść, b to liczba wyjść [o wejściach i wyjściach później]. W dziedzinie nauki istnieje kilka metod uczenia zarówno jednoprzebiegowych jak i wieloprzebiegowych. Takie podejście ma na celu zapobieżenia tzw. przeuczenia sieci. Przeuczenie sieci to jest najzwyklejsze „wyrycie na blachę” przykładów jakimi uczymy sieć.
Przykład:
Dziecki uczy się dodawać. Ma 4 działania:
1+1
2+4
3+2
2+2
Uczone dziecko ma dwie opcje
a) Zrozumieć zasadę dodawania i posługiwać się nią w przykładach, których nie widziało
b) Wyuczyć się przykładów na pamięć, wtedy jeżeli zobaczy nowy, nieznany przykład to nie będzie potrafiło go rozwiązać.
Teraz wystarczy zamienić dziecko na SN.


Zastosowania
Współcześnie nie ma wątpliwości, że sztuczne sieci neuronowe nie stanowią dobrego modelu mózgu, choć różne ich postaci wykazują cechy charakterystyczne dla biologicznych układów neuronowych: zdolność do uogólniania wiedzy, uaktualniania kosztem wcześniej poznanych wzorców, dawanie mylnych odpowiedzi po przepełnieniu.
Sztuczne sieci neuronowe znajdują zastosowanie w rozpoznawaniu i klasyfikacji wzorców (przydzielaniu wzorcom kategorii), predykcji szeregów czasowych, analizie danych statystycznych, odszumianiu i kompresji obrazu i dźwięku oraz w zagadnieniach sterowania i automatyzacji.
Inne zastosowania:
* diagnostyka układów elektronicznych,
* badania psychiatryczne,
* prognozy giełdowe,
* prognozowanie sprzedaży,
* poszukiwania ropy naftowej,
* interpretacja badań biologicznych,
* prognozy cen,
* analiza badań medycznych,
* planowanie remontów maszyn,
* planowanie postępów w nauce,
* analiza problemów produkcyjnych,
* optymalizacja działalności handlowej,
* analiza spektralna,
* optymalizacja utylizacji odpadów,
* dobór surowców,
* selekcja celów śledztwa w kryminalistyce,
* dobór pracowników,
* sterowanie procesów przemysłowych.,
Najpopularniejsze obecnie zastosowanie sieci neuronowych:
* w programach do rozpoznawania pisma (OCR)
* na lotniskach do sprawdzania, czy prześwietlony bagaż zawiera niebezpieczne ładunki
* do syntezy mowy


Typy sieci neuronowych
Cechą wspólną wszystkich sieci neuronowych jest to, że na ich strukturę składają się neurony połączone ze sobą synapsami. Z synapsami związane są wagi, czyli wartości liczbowe, których interpretacja zależy od modelu.

Sieci jednokierunkowe
Sieci jednokierunkowe to sieci neuronowe, w których nie występuje sprzężenie zwrotne, czyli pojedynczy wzorzec lub sygnał przechodzi przez każdy neuron dokładnie raz w swoim cyklu. Najprostszą siecią neuronową jest pojedynczy perceptron progowy, opracowany przez McCullocha i Pittsa w roku 1943.
W bardziej zaawansowanych rozwiązaniach stosuje się funkcje przejścia. Najpopularniejszą klasę funkcji stosowanych w sieciach neuronowych stanowią funkcje sigmoidalne, np. tangens hiperboliczny. Sieć zbudowana z neuronów wyposażonych w nieliniową funkcję przejścia ma zdolność nieliniowej separacji wzorców wejściowych. Jest więc uniwersalnym klasyfikatorem.
Do uczenia perceptronów wielowarstwowych stosuje się algorytmy spadku gradientowego, między innymi algorytm propagacji wstecznej.

Sieci rekurencyjne
Mianem sieci rekurencyjnej określa się sieć, w której połączenia między neuronami stanowią graf z cyklami. Wśród różnorodności modeli rekurencyjnych sztucznych sieci neuronowych wyróżnić można:
* sieć Hopfielda - układ gęsto połączonych ze sobą neuronów (każdy z każdym, ale bez połączeń zwrotnych) realizującą dynamikę gwarantującą zbieżność do preferowanych wzorców
* maszyna Boltzmanna - opracowana przez Hintona i T. Sejnowskiego stochastyczna modyfikacja sieci Hopfielda; modyfikacja ta pozwoliła na uczenie neuronów ukrytych i likwidację wzorcow pasożytniczych, kosztem zwiększenia czasu symulacji.

Sieci Hopfielda i maszyny Boltzmanna stosuje się jako pamięci adresowane kontekstowo, do rozpoznawania obrazów, rozpoznawania mowy, a także do rozwiązywania problemów minimalizacji (np. problemu komiwojażera).

Samoorganizujące się mapy
Samoorganizujące się mapy (Self Organizing Maps, SOM), zwane też sieciami Kohonena to sieci neuronów, z którymi są stowarzyszone współrzędne na prostej, płaszczyźnie lub w dowolnej n-wymiarowej przestrzeni.
Uczenie tego rodzaju sieci polega na zmianach współrzędnych neuronów, tak aby dążyły one do wzorca zgodnego ze strukturą analizowanych danych. Sieci zatem &quot;rozpinają się&quot; wokół zbiorów danych, dopasowując do nich swoją strukturę.
Sieci te stosowane są do klasyfikacji wzorców, np. głosek mowy ciągłej, tekstu, muzyki. Do najciekawszych zastosowań należy rozpinanie siatki wokół komputerowego modelu skanowanego obiektu.

Jak to się ma do buków?
Sieci neuronowe są w stanie rozwiązać następujące klasy problemów:
- regresja – wyjściowa zmienna stanowi ciągłą wartość [np. temperatura]
- klasyfikacja – wyjściowa zmienna stanowi element kategorii [ np. kolor]
Powyższe stanowią dwie najważniejsze.

Sieć neuronowa może więc „przewidzieć” wynik przyszłego spotkania – liczbę straconych goli, liczbę zyskanych goli, under/over i inne wartości dające się przełożyć na liczby.

Jak to działa?
Uproszczony model.
http://www.ai.c-labtech.net/sn/images/siec.jpg
Trójkaty całkowicie po lewej stronie to dane wejściowe czyli – drużyny, ilość goli, ilość zwycięstw, porażek itd. Ponieważ przez ostatni rok miałem styczność głównie z tematem giełdy i bankowości to w tej dziedzinie danymi wejściowymi mogą być wiek klienta, liczba dzieci, stan cywilny, dochód, posiadany samochód itd.
Rolą warstw wejściowych jest dystrybucja danych do neuronów warstwy ukrytej.
Następne dwie warstwy w środku stanowią „pamięć i inteligencję”. Tam właśnie dokonuje się automatycznie [wg algorytmu] proces nauki. Ostatnie trójkąty po prawej stronie to warstwy wyjściowe czyli to co nam daje sieć jako wynik. Może to być na przykład liczba goli lub zwycięstwo danej drużyny.

Posługiwać się sieciami neuronowymi można na kilka sposobów:
- użyć specjalistycznego softu np. świetny MathLab
- napisać samemu sieć od zera [dla masochistów]
- napisać sieć korzystając z gotowych bibliotek Fast Artificial Neural Network [FANN]

Ponieważ trochę śledzę to forum postanowiłem podzielić się posiadaną wiedzą. Ostatni rok spędziłem pracując dla banku przy takim projekcie SN. Mam soft w domu, który chętnie wykorzystam dla celów predykcji zdarzeń sportowych. Jest jednak kilka minusów:
- nie wiem czy sieć neuronowa będzie lepsza od typerów, analizatora 1.0b lub rzutu monetą,
- nie znam się na sporcie, ponieważ lubię z kolegami pokopać gałę lub oglądać mecze w TV, ale specjalistyczna wiedza sportowa jest mi obca.
Jeżeli będzie wola i odzew możemy taki temat i projekt powoli rozwinąć na tym forum. Nie oczekuję żadnych pieniędzy ani wynagrodzeń. Wszystkie typy z SN będą podawane na forum [do czasu Bana za 10% skuteczności ???? ). Nie ma tu żadnych haczyków. Poza tym, że mi się nie chce pracować znów dla żadnej Korporacji ;)

Jeżeli są jakieś pytania [use Google Luke], chętnie na nie odpowiem, jak i rozwieję wszystkie niejasności.

Pozdrawiam
 
G 0

gideon

Użytkownik
Część druga „Software”
Zajmowanie się sztucznymi sieciami neuronowymi wymaga przede wszystkim odpowiedniego software. Istnieje szereg rozwiązań programowych, które można wykorzystać przy konstrukcji i wykorzystaniu SN. Najpopularniejsze rozwiązanie to oczywiście użycie gotowego oprogramowania. Przykłady takiego oprogramowania:
1. Matlab http://www.mathworks.com/ z pakietem http://www.mathworks.com/products/neuralnet/ Program jest genialny, ale niestety wymaga dość dużej wiedzy matematycznej i analitycznego myślenia. Jednak jest to program, po którego opanowaniu można zrobić w dziedzinie matematycznej wszystkie wymarzone rzeczy.

[Widziałem kilka razy w akcji to narzędzie. Wszystkie poniższe to już tylko efekt googlowania]

2. http://www.easynn.com/
3. http://www.nd.com/
4. http://www.kdnuggets.com/software/classification-neural.html
5. http://www.neuroxl.com/
6. http://www.statsoft.com/

Poza gotowymi rozwiązaniami można oczywiście napisać samemu odpowiednie oprogramowanie. Masochiści piszą wszystko od 0. Jeżeli ktoś chce pisać sam to właściwe w grę wchodzą trzy sensowne języki programowanie C++, C# lub Java. Dla osób nie mających aspiracji odkrywać Ameryki istnieją gotowe biblioteki, które można wykorzystać.:
http://leenissen.dk/fann/
http://www.alyuda.com/neural-networks-library.htm
http://annie.sourceforge.net/

Najpopularniejsza jest pierwsza FANN. Kod tej biblioteki jest dostępny na licencji GPL, więc można go dowolnie modyfikować, przy zachowaniu oczywiście warunków licencji GPL.
Osobom, które samodzielnie chciałyby zainteresować się predykcją zdarzeń sportowych za pomocą sieci neuronowych polecam najpierw zapoznanie się z samą dziedziną np. w darmowej książce http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty/0001/main.html a potem z dokumentacją programu/biblioteki.

Jak już wspomniałem w pierwszym poście posiadam własne oprogramowanie, którym mógłbym posłużyć się przy budowie i trenowaniu sieci. Jeżeli są osoby, które również posiadają własny soft lub dostęp do jakiegoś z gotowych rozwiązań – tym lepiej. Wspólnie można wymieniać się „wagami”, sprawdzać krzyżowo wyniki czy budować grupy sieci. Soft na moim lapku ma zaimplementowane następujące funkcje:
a) Algorytmy nauki: wsteczna propagacja, gradienty sprzężone, BFGS oraz Levenberg-Marquardt. To obecnie najpopularniejsze algorytmy. Mogę ich używać wieloprzebiegowo z funkcją powrotu do najlepszej wersji sieci.
b) Rodzaje sieci – liniowa, perceptron wielowarstwowy, sieć o radialnych funkcjach bazowych, PNN, oraz GRNN. Są najpowszechniejsze rodzaje sieci neuronowych. Właśnie takich używa się w bankowości, medycynie, na giełdzie itd.

W moim przypadku nie jest tak, że siadł sobie Pan Jasiu i napisał coś po amatorsku. Posiadany soft jest zdebugowany [działa sprawnie i nie zaobserwowane dotychczas żadnych błędów] i jest wykorzystywany w banku. Zastosowano go tam, prawdopodobnie do oceny zdolności kredytowych firm i oceny opłacalności nowych inwestycji. Prawdopodobnie, ponieważ zajmowałem się jako team leader głównie koordynowaniem prac 6 programistów i próbą przetłumaczenia na ludzki język wymysłów urzędasów bankowych.

Gotowy soft to już jest duży procent realizacji projektu. W % wygląda to mniej więcej tak:
- pisanie softu 40%,
- praca koncepcyjna nad danymi wejściowymi 20%,
- przygotowanie danych 30%,
- trening sieci 10%.

Napisanie softu to najcięższa sprawa. Po napisaniu softu należy pomyśleć jakie dane są potrzebne sieci do przewidywań i w jakie sposób je podać sieci. Przygotowanie danych to nudna i monotonna praca polegająca na wklepywaniu w Excela danych wg pożądanego wzorca. Trening sieci jest najmniej skomplikowaną czynnością, ponieważ sieć sama się trenuje i sprawdza. Przy dzisiejszej mocy komputerów to zadanie idzie sprawnie i szybko. Dodatkowe wspomaganie w postaci algorytmów genetycznych sprawę jeszcze bardziej przyśpiesza i upraszcza.

Ok. Na dzisiaj koniec. Jeżeli są jakieś pytania [use Google Luke], chętnie na nie odpowiem, jak i rozwieję wszystkie niejasności.


Pozdrawiam
 
creative 0

creative

Użytkownik
Witam, przeczytalem Twoje posty z zainteresowaniem bo kiedys tez mialem taki pomysl stworzenia ssn, mimo ze nie znam sie na tym. Z tego co sie orientuje to napisanie ssn dla potrzeb bukmacherki to nie jest az taka trudna sprawa. Najtrudniejsza sprawa jest dostep do jakiejs solidnej bazy danych z ktorej owa siec bedzie korzystac.
Jezeli sie nie myle to jest stronka, ktora wykorzystuje ssn (www.prosoccer.gr).Mozesz na niej zobaczyc przewidywania co do meczow - glownie pilki noznej, 1x2, u/o, oraz prawdopodobny wynik. Co do u/o oraz dokladny wynik to przewidywania sie rzadko kiedy sprawdzaja. Natomiast 1x2 maja na dosc wysokim poziomie, zawsze przy typowania pilki noznej spogladalem na ta stronke.
Jednak wybierajac typy zawsze trzeba korzystac ze swojej wiedzy, doswiadczenia, przeczuc, dopiero na koniec w jakims tam malym stopniu mozna zobaczyc jaki wynik jest wygenerowany przez ssn.
Pozdro.
 
S 0

szczur222

Użytkownik
Witam
myślę że jest to bardzo dobry pomysł jeżeli dawało by to około 40-50% skuteczności.
Nie znam się na programowaniu ale na meczach trochę tak ,jak coś to mogę pomóc
 
G 46

ghs

Użytkownik
Pomysł już został zrealizowany, co zaprezentował kolega w linku. Wynik spotkania zależy od ogromnej ilości czynników, w tym również nieprzewidywalnych (szczęście!). Przewidywanie wyniku spotkania na podstawie historii wyników drużyn, bez uwzględnienia składów, kontuzji, kartek i dziesiątek innych czynników to tylko zabawa, na którą szkoda cennego czasu, panie teamleader.
 
G 0

gideon

Użytkownik
Jak „myśli” i „uczy się” sieć neuronowa!
Przeglądałem stronę z darmowymi przewidywaniami generowanymi przez sieć neuronową. Niestety nie natrafiłem tam na jakikolwiek opis algorytmów sieci oraz mechaniki jej budowy.

Słuszna jest uwaga dotycząca bardzo dużej liczby czynników, włącznie ze szczęściem, które mogą wpłynąć na wynik meczu. Jednak w przypadku człowieka nadmiar informacji powoduje chaos myślowy i skomplikowanie procesu decyzyjnego. Zapewne przy odpowiedniej ilości czasu człowiek mógłby sobie poradzić i poukładać odpowiednio wiedzę. Jednak tak naprawdę im więcej informacji tym, w przypadku człowieka, większe zamieszanie. Twierdzenie swoje opieram o doświadczenia giełdy i banku. Na kursy towarów, walut, akcji stóp procentowych wpływa tysiące różnych czynników, niemożliwych do ogarnięcia przez człowieka. W przypadku badanie opłacalności inwestycji – znalezienie odpowiedniego algorytmu byłoby bardzo czasochłonne i kosztowne. Tu przychodzą właśnie z pomocą sieci neuronowe. Być może zastosowanie sieci w dziedzinie przewidywania wyników wydarzeń sportowych jest pozbawione sensu, ale chciałbym spróbować.

Dziś ostatnia część krótkiego przybliżenia działania sieci neuronowych. Jak „myśli i uczy się” sieć neuronowa.

Używać sieci neuronowe może właściwie każdy. Posiadając odpowiedni software nie ma potrzeby znajomości informatyki, technikaliów, czy wzorów matematycznych. Niezbędna jest tylko znajomość danej dziedziny do której chcemy zastosować Sn oraz ogólny sposób jej działania. Wszystkie osoby, które kiedykolwiek chciałyby się kiedyś zajmować Sn muszą poznać zasady jej nauki i funkcjonowania.

Jak sieć myśli?

Jak wcześniej wspomniałem sieć posiada warstwę neuronów wejściowych, warstwę neuronów ukrytych oraz warstwę neuronów wyjściowych.
Neurony wejściowe są to dane jakie dostarczamy sieci. Mogą to być wyniki meczy, liczba kartek, liczba goli, składy drużyn, grające drużyny itd. Ludzki typer bierze jakąś gazetę, statystyki, opinie itd. To są dane wejściowe dla typera. W przypadku sieci neuronowej my decydujemy co sieć ma dostawać jako dane wejściowe. Są dwie ważne zasady dotyczące danych wejściowych – liczba wejść, wartość liczbowa
• im więcej danych wejściowych tym lepiej. Sieć neuronowa na pewno poradzi sobie z każdą ilością podanych jej wejść. Jeżeli w toku nauki sieć uzna np. że podawana jej dana wejściowa o nazwie „temperatura” nie ma żadnego wpływu na wynik, to nie będzie jej po prostu używać lub zmarginalizuje jej znaczenie.
• Dane wejściowe muszą być w postaci liczbowej. Niestety, nie ma możliwości podania danej w postaci słownej. Jeżeli istnieje dana wejściowa np. „ogólna forma bramkarza” to nie można po prostu wpisać „dobra”. Trzeba myśleć nad przełożeniem wszystkiego na liczby.

Poniżej można ściągnąć przygotowanego przeze mnie Excela, którym będę się posługiwał w wyjaśnieniach.

http://www.megaupload.com/?d=K9EY1Y3N
lub
http://rapidshare.de/files/39264187/przyklady_siec_neuronowa.xls.html

Arkusz pierwszy_przykład pokazuje prostą budowę danych wg ogólnie przyjętego standardu. Mamy cztery drużyny, kto jest gospodarzem i kto wygrał mecz. Liczba 0 oznacza fałsz, liczba 1 oznacza prawdę. Remis w tym przypadku oznaczyłem w czwartym przykładzie dwoma jedynkami w wygranych [czyli wygrały dwie drużyny].

Sieć neuronowa w omawianym przypadku dostaje wszystkie kolumny jako dane wejściowe. Czyli wie kto grał z kim i czy wygrał.

Istotnym jest ustawienie sieci jak daleko ma sięgać wstecz w odczytywaniu danych. Chodzi o liczbę meczy jakie musi wziąć w jednej porcji danych, żeby mogła przewidzieć wynik. Na przykład wynik może być przewidywany tylko i wyłącznie z ostatniego meczu. Wtedy sieć musi się nauczyć, że jak gra drużyna pierwsza z drużyną drugą i drużyna pierwsza to gospodarz to zawsze/prawie zawsze wygrywa drużyna pierwsza. Można też dać większą porcję danych [na przykład dwa ostatnie]. Wtedy sieć będzie „myśleć” tak: jeżeli drużyna pierwsza z drużyną druga wygrała podczas ostatnich dwóch meczy z drużyną czwartą i drużyną trzecią to teraz wygra z drugą. Jednak może też pomyśleć tak: jeżeli drużyna trzecia wygrała z drużyną drugą, a drużyna druga wygrała w następnym meczu wygrała z drużyną czwartą to w tym meczu drużyna pierwsza pokona drużynę trzecią. Czyli wykrywa przypadki „ustawionej ligi” ????

„Current form” danej drużyny to ostatnie pięć do dziesięciu meczy, więc taką porcję danych należałoby prawdopodobnie podawać sieci.

W warstwie neuronów ukrytych zachodzi cały proces „myślenie i nauki”, który zarysowałem powyżej, więc pomijamy tą część.

Warstwa neuronów wyjściowych daje nam dane których wymagamy. Te dane muszą być w postaci liczbowej, a po drugie muszą należeć do którejś kolumny danych wejściowych. Nie można z naszego pierwszego przykładu przewidzieć dokładnego wyniku czy powyżej/poniżej. Sieć nie ma żadnych danych do tego. Jeżeli dołączymy do naszej tabeli kolumnę liczba goli – arkusz przykład_drugi, to wtedy możemy przewidywać liczbę goli w meczu.

Itd…

Budowa danych, które przedstawiłem nie jest oczywiście ostateczna. Ponieważ takie przedstawienie danych sprawia, że rekordy są bardzo długie, można spróbować innego sposobu.

Przykład_trzeci. Tutaj każda drużyna otrzymała swój numer i jest wpisywana w kolumny.

Cała zabawa na obecnym etapie polega na decyzji z jakich danych wejściowych ma korzystać sieć i jakie porcje ma ich dostawać.

Mam nadzieję, że objaśniłem to w miarę prosto. Jeżeli są jakieś pytanie to chętnie objaśnię co trzeba.

Pozdrawiam
 
M 0

marcin17

Użytkownik
Ooo sieci są bardzo pomocne w typowaniu...
Próbowałeś już coś? Co chcesz dać na wejściu i otrzymać na wyjściu?
Chętnie porozmawiałbym z Tobą na ten temat.
Pozdro
 
R 0

retsef

Użytkownik
postępy
Witam, jakieś postępy? Jakieś wyniki? Czy projekt nadal żyje? może ewoluował?

Sam piszę podobny soft (od zera) i jestem ciekaw wyników innych.
 
S 24

snuz123

Użytkownik
Chciałbym się wypowiedzieć na ten temat
mianowicie powiedźmy, że program obliczy nam mniej więcej, że będą 3 gole, a tu padły 2 , blisko ? blisko ale kasy nie ma ... program powie, że wygra chelsea, 1-0 i w 90 min strzal z glowki po jakims roznym i remis i rewanż na jakiejś łące z 4 ligowcem blisko ? blisko
Jak zwykle sobie każdy życie utrudnia. Zadajcie sobie pytanie jak obstawiano pierwsze mecze drużyn między którymi nie było w przeszłości meczów ? Na czuja bo historia nie ma nic wspólnego z teraźniejszym meczem i jak chcecie dalej sobie kase wtapiać to wtapiajcie, u buków siedzi więcej matematyków niż studiuje w Polsce i wy jeszcze chcecie poddać się kolejnemu toto lotkowi
 
deniak 0

deniak

Użytkownik
mianowicie powiedźmy, że program obliczy nam mniej więcej, że będą 3 gole, a tu padły 2 , blisko ? blisko ale kasy nie ma ... program powie, że wygra chelsea, 1-0 i w 90 min strzal z glowki po jakims roznym i remis i rewanż na jakiejś łące z 4 ligowcem blisko ? blisko
Nikt normalny psychicznie nie kieruje się wynikami prognoz w taki sposób jak to opisałeś. Na tą chwilę sieci neuronowe nie uwzględniają wielu ważnych czynników - np. zaangażowania poszczególnych graczy oraz całego zespołu w konkretnym meczu, wpływu osłabień na skład i grę. Są to czynniki subiektywne więc wyliczenie takich danych na obecną chwilę nie jest możliwe.
Jeżeli jednak ktoś myśli poważnie o obstawianiu, to nie wyobrażam sobie by pierwszym krokiem nie było sprawdzenie szans czysto matematycznych. Sam stworzyłem od podstaw program, który wskazuje mi &quot;surowe&quot; różnice w kursie w porównaniu z bukiem. Nie interesują mnie szczegółowe prognozy ile razy Boruc pierdnie w pierwszej połowie, a jedynie podstawowe informację będące fundamentem analizy.

Jak zwykle sobie każdy życie utrudnia. Zadajcie sobie pytanie jak obstawiano pierwsze mecze drużyn między którymi nie było w przeszłości meczów ? Na czuja bo historia nie ma nic wspólnego z teraźniejszym meczem
Błąd myślowy. Gdyby tak było, to w każdym meczu szanse na każdy możliwy wynik rozkładałyby się po równo. Czy jakiś bukmacher wystawił kiedyś kurs 2.00 na zwycięstwo Barcelony na Camp Nou z Almerią? Ten &quot;czuj&quot; to analizowanie szans zespołów, porównywanie ich słabych i silnych stron właśnie na podstawie poprzednich meczy i wyników z innymi teamami. Od tego są statystyki i sieci nn.

i jak chcecie dalej sobie kase wtapiać to wtapiajcie, u buków siedzi więcej matematyków niż studiuje w Polsce i wy jeszcze chcecie poddać się kolejnemu toto lotkowi
Nie przesadzaj. Oddsmakerzy to tez ludzie z krwi i kości, też się mylą. Gdyby było inaczej to np. takie forum można by zamknąć, bo ŻADEN sposób gry u buka nie przynosiłby kasy. A tu są ludzie, którzy robią pieniądze - value, surebety itp.
 
karfus 112,3K

karfus

Użytkownik
Praca inżynierska napisana z tematu sieci neuronowych ???? Polecam wszystkim, którzy się interesują sportem, o zapoznanie się z SSN ciekawa sprawa.
Temat pracy &#39;Wykorzystanie sztucznych sieci neuronowych do prognozowania wyników sportowych&#39;.
 
Do góry Bottom