FIA zatwierdza zmiany przed sezonem 2012
Fédération Internationale de l'Automobile (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) w skrócie FIA podczas spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych oprócz uchwalenia kalendarza
F1 na sezon 2012, poinformowała o kilku znaczących zmianach wprowadzonych do Regulaminu Technicznego oraz Regulaminu Sportowego
F1.
I tak w regulaminie technicznym przed sezonem 2012 najważniejszą zmianą jest wprowadzenie zakazu stosowania dmuchanych dyfuzorów, poprzez uregulowanie sposób poprowadzenia końcówki wydechu do góry.
Zmiany w Regulaminie Technicznym F1:
- wszystkie ustawienia i parametry kontrolne standardowego ECU (centralnej jednostki sterującej),
które były poprzednio zawarte w Dyrektywie Technicznej, są teraz zawarte w odpowiednich
częściach Regulaminu Technicznego;
- układ końcówek wydechów jest teraz uregulowany, aby zapewnić, że efekt aerodynamiczny
uzyskiwany poprzez gazy wydechowe jest utrzymywany na absolutnie minimalnym poziomie;
- przewidziane są lepsze oznaczenia przełączników bezpieczeństwa używanych przez marszali;
- boczne struktury zderzeniowe będą teraz musiały przejść kolejny (w górę) test zderzeniowy;
Dużo ważniejsze zmiany z punktu widzenia kibiców, po długim sezonie 2011, FIA postanowiła wdrożyć w Regulaminie Sportowym. Wydaje się, że Federacja uczy się na swoich błędach i powraca do możliwości oddublowania się maruderów podczas okresu neutralizacji oraz wprowadza maksymalny czas trwania wyścigu podczas jego zawieszenia (
GP Kanady 2011).
Zmiany w Regulaminie Sportowym F1:
- bolidy nie mogą teraz brać udziału w przedsezonowych testach bez przejścia wszystkich testów
zderzeniowych;
- zostanie wprowadzony maksymalny czas trwania wyścigu, który wyniesie 4 godziny, aby uniknąć
sytuacji, w której przedłużające się zawieszenie wyścigu przedłużyłoby go nawet do 8 godzin, gdyby
nie było uregulowane;
- zanim samochód bezpieczeństwa zjedzie do boksów, wszystkie zdublowane bolidy, będą mogły
oddublować się i dołączyć do stawki na jej końcu, zapewniając czysty restart i nie blokując ścigającej
się czołówki;
- bolidy, które znajdowały się na alei serwisowej podczas zawieszenia wyścigu, będą teraz mogły
dołączyć do stawki, na pozycji, w której znajdowali się podczas zawieszenia wyścigu;
- kierowcy nie mogą teraz bez wyraźnego powodu opuścić toru, np. ściąć szykany na okrążeniu
zapoznawczym czy na zjazdowych okrążeniach, aby zaoszczędzić paliwo;
- kierowcy nie będą mogli teraz powrócić na linię wyścigową, po tym, gdy z niej zjechali, aby jej
obronić;
- jeden trzydniowy test odbędzie się w trakcie sezonu, podczas gdy poprzednio nie było żadnego;
- wszystkie decyzje stewardów, które nie podlegają apelacji znajdują się teraz w jednym miejscu,
zamiast w różnych miejscach regulaminu;
- wszystkie opony przypisane dla kierowcy mogą być teraz używane podczas pierwszego dnia
treningów; poprzednio tylko trzy zestawy były dozwolone
Źródło: formula1.pl