Opis dzisiejszego wyścigu ????
Z powodu remontu, nie mogłem śledzić kwalifikacji ale wyścig mi to zrekompensował.
Jestem zadowolony ????
Mark Webber skorzystał z kary dla kolegi z zespołu Red Bull Racing – Sebastiana Vettela za przewinienie w trakcie neutralizacji wyścigu i odniósł czwarte zwycięstwo w tym sezonie, pokonując Fernando Alonso (Ferrari) o ponad 17 sekund. Australijczyk został także nowym liderem mistrzostw przed letnią przerwą po tym, jak Lewis Hamilton (McLaren) nie ukończył wyścigu z powodu awarii bolidu. Podium uzupełnił wyraźnie niezadowolony Vettel, a tymczasem jeszcze większego pecha miał Robert
Kubica (Renault), zaliczając kolizję w boksach po błędzie zespołu. Polak ostatecznie nie ukończył wyścigu.
Wyścig rozpoczął się przy pięknej, słonecznej pogodzie – jak przystało na tor Hungaroring. Vettel wystartował całkiem nieźle i utrzymał prowadzenie, choć w pierwszym zakręcie po zewnętrznej próbował wyprzedzić go Alonso, który wykorzystując czystą stronę toru wyprzedził na starcie Webbera. Vettela nie udało mu się jednak już pokonać i musiał zadowolić się drugim miejscem. Massa utrzymał czwarte miejsce, a za kierowcą Ferrari znalazł się Pietrow, który po dobrym starcie z czystej strony toru wyprzedził Hamiltona i Rosberga, awansując na piąte miejsce. Hamilton na drugim okrążeniu zdołał jednak odzyskać stracone miejsce i Pietrow ostatecznie musiał zadowolić się zyskaniem tylko jednego miejsca.
Kubica utrzymał na starcie ósme miejsce, a za Polakiem znalazł się Barrichello, wyprzedzając kilku kierowców, w tym zespołowego kolegę Hulkenberga i startującego z dziewiątej pozycji de la Rosę. Hiszpana wyprzedził także Hulkenberg, a więc Niemiec ostatecznie utrzymał dziesiąte miejsce. Mistrz świata Button po nienajlepszym starcie spadł z 11 na 15 miejsce, ale później skorzystał z błędu rywala i odrobił jedną pozycję. Przed kierowcą McLarena jechali Sutil (P12) i Schumacher (P13), który skarżył się na problemy z hamulcami. Z rywalizacji już na drugim okrążeniu odpadł Alguersuari z powodu awarii silnika.
Po 10 okrążeniach Vettel miał już 9 sekund przewagi nad Alonso. Tuż za Hiszpanem jechał drugi kierowca Red Bulla – Webber, dla którego prawdopodobnie jedyną szansą na odzyskanie drugiego miejsca była runda postojów. Czwarty Massa tracił do lidera 12,3 sekundy, mając niespełna dwie sekundy przewagi nad Hamiltonem. Pietrow tracił do lidera 18,2 sekundy, Rosberg – 24,5 i
Kubica – 25,3. Najbliższa walka toczyła się w tej fazie wyścigu pomiędzy de la Rosą i Sutilem o 11 miejsce – obu kierowców dzieliło 0,6 sekundy. Na 14 okrążeniu w boksach pojawili się Button i Liuzzi, a następnie pojawiła się informacja, że na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa z powodu fragmentu przedniego skrzydła z bolidu Liuzziego, które znalazło się na torze (musiało dojść do jakiejś kolizji).
Kolejni kierowcy zaczęli zjeżdżać w pośpiechu do boksów – Vettel zrobił to wręcz w ostatniej chwili, przejeżdżając cały krawężnik oddzielający tor od wjazdu do boksów, co mogło nie być zgodne z przepisami. Na tym nie koniec kontrowersji w alei serwisowej – mechanicy Mercedesa wypuścili Rosberga ze stanowiska serwisowego z niedokręconym kołem, które szybko odpadło i po odbiciu się od jakiejś przeszkody zaczęło podskakiwać wysoko pomiędzy mechanikami innych zespołów, ale na szczęście wszyscy mieli założone kaski, więc mieli chronione głowy. Rosberg zatrzymał się w wyjeździe z boksów i dla niego był to już koniec udziału w tym wyścigu.
Tymczasem zespół Renault zbyt wcześnie zezwolił Kubicy na odjazd ze stanowiska serwisowego po zmianie opon i Polak wyjechał wprost pod koła Sutila, co skończyło się kolizją. Niemiec z powodu uszkodzeń bolidu wycofał się z wyścigu, natomiast
Kubica po pewnym czasie został wypuszczony na tor, ale miał już okrążenie straty do lidera. Po zakończeniu wszystkich przetasowań, kolejność kierowców zaraz przed zjazdem z toru samochodu bezpieczeństwa była następująca: Webber (bez postoju), Vettel, Alonso, Hamilton, Massa, Barrichello (bez postoju), Pietrow, Hulkenberg, de la Rosa, Button, Schumacher, Kobayashi, Buemi, Trulli, Liuzzi, Kovalainen, Glock, Senna, di Grassi, Yamamoto i
Kubica.
Wznowienie wyścigu nastąpiło pod koniec 17 okrążenia i było dość chaotyczne, jako że między liderami znajdowali się dwaj zdublowani kierowcy – Yamamoto i
Kubica. Obaj musieli w krótkim czasie musieli przepuścić całą stawkę i z tego powodu było trochę zamieszania. Na 22 okrążeniu
Kubica otrzymał karę 10-sekundowego postoju w boksach za pomyłkę zespołu Renault w alei serwisowej. Polak wykonał karny postój na kolejnym kółku, a tymczasem problemy dosięgły Hamiltona, który z powodu awarii samochodu musiał wycofać się z wyścigu. W tym momencie na piąte miejsce awansował Barrichello, a na pozostałych miejscach punktowanych znaleźli się Pietrow, Hulkenberg, de la Rosa, Button i Kobayashi.
Kubica na 26 okrążeniu zdecydował się na zakończenie jazdy, aby prawdopodobnie oszczędzić silnik, jako że i tak nie miał już szans na dobry wynik.
W międzyczasie dyrektor wyścigu poinformował, że sędziowie badają przewinienie Vettela podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa. Konkretnie Niemiec oddalił się zbytnio od swojego kolegi zespołowego Webbera. Wkrótce Vettelowi przyznano za to przewinienie karę przejazdu przez boksy. Kierowca Red Bulla wykonał ją na 31 okrążeniu, na tor wracając przed Massą na trzeciej pozycji – stracił więc tylko jedno miejsce. Tymczasem dyrektor wyścigu poinformował, że incydent z niedokręconym kołem Rosberga zostanie przeanalizowany po wyścigu.
Po 33 okrążeniach kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Webber (bez postoju), Alonso (+16,1), Vettel (+20,2), Massa (+22,5), Barrichello (+39,6 – bez postoju), Pietrow (+40,7), Hulkenberg (+42,4), de la Rosa (+44,2), Button (+46,1) i Kobayashi (+49,7). Webber jadący od startu na supermiękkich oponach uzyskiwał najlepsze czasy wyścigu, próbując wypracować wystarczającą przewagę do utrzymania prowadzenia po swoim postoju, który zbliżał się dużymi krokami. Drugi kierowca nie mający jeszcze postoju na swoim koncie – Barrichello jechał na twardszych oponach, zatem można było się spodziewać, że jego wizyta w boksach wypadnie dopiero w końcówce wyścigu.
Postój Webbera wypadł na 43 okrążeniu, kiedy jego przewaga nad Alonso wynosiła już ponad 24 sekundy. Australijczyk utrzymał więc bez problemu prowadzenie, a tymczasem Vettel dogonił Alonso i zanosiło się na walkę o drugie miejsce. Ciekawie sytuacja wyglądała też za jadącym na piątej pozycji Barrichello, który najwyraźniej wstrzymywał pozostałych kierowców, bowiem utworzył się za nim sznurek pięciu samochodów. Brazylijczyka czekał jeszcze jeden postój i zanosiło się na to, że wypadnie z punktowanej dziesiątki. Tymczasem Webber po otrzymaniu nowych opon ze średniej mieszanki narzucił bardzo dobre tempo, zyskując około 1,5 sekundy nad Alonso na każdym okrążeniu. Po 47 okrążeniach przewaga Webbera wynosiła już ponad 12 sekund. Z wyliczeń wynikało, że jeśli Webber wygra, to obejmie prowadzenie w mistrzostwach przed letnią przerwą.
Barrichello zjechał na swój pit-stop 14 okrążeń przed końcem wyścigu. Kierowca Williamsa na tor powrócił za Schumacherem na 11 pozycji. Na miejsca 5-9 awansowali tymczasem Pietrow, Hulkenberg, de la Rosa, Button i Kobayashi. Barrichello dzięki nowym supermiękkim oponom dogonił szybko Schumachera i zaczęła się ostra walka między dawnymi kolegami zespołowymi o ostatnie punktowane miejsce. Brazylijczyk zaatakował siedmiokrotnego mistrza świata po raz pierwszy na 62 okrążeniu, ale kierowca Mercedesa zdołał się obronić. Bliska walka toczyła się także między Liuzzim i Buemim o 12 miejsce. Barrichello na 66 okrążeniu zdołał w końcu wyprzedzić Schumachera przed pierwszym zakrętem, choć ten próbował wepchnąć go na ścianę oddzielającą tor od wyjazdu z boksów. Sytuacja była bardzo niebezpieczna i Barrichello powiedział swojemu zespołowi przez radio, że kierowca Mercedesa powinien za to otrzymać czarną flagę. Wkrótce dyrektor wyścigu poinformował, że zachowanie Schumachera zostanie przeanalizowane przez sędziów po wyścigu.
Wyścig zakończył się pewnym zwycięstwem Webbera, który objął tym samym prowadzenie w mistrzostwach, jako że dotychczasowy lider Hamilton z powodu awarii samochodu nie zdobył ani jednego punktu. Alonso zajął drugie miejsce, utrzymując za sobą do końca wyścigu Vettela, a pierwszą piątkę zamknęli Massa i Pietrow. Dla Rosjanina piąte miejsce jest najlepszym osiągnięciem w jego debiutanckim sezonie.